Krátce z jednání v Brně.
Z iniciativy
funkcionářů ČAD Blansko, došlo k mému jednání s OO Brno, dne 5. srpna, která je největší odborovou
organizací v regionu a sama působí i u některých dopravců v regionu
Jihomoravského kraje a okolí.
Navzájem jsme se shodli na potřebě
jednotného tlaku na růst mezd v regionu a to v souvislosti
s vypovězením smluv na zajištění dopravní obslužnosti jednotlivým firmám,
v kraji působícím, a přesoutěžení těchto smluv
na dalších deset let.
Neradi bychom, aby někteří nezodpovědní zaměstnavatelé, se
zase kraji podbízeli cenou, kterou následně drželi jen díky nízké mzdové úrovni
svých zaměstnanců- protože na čem jiném náklady uspořit, když vstupy (nafta,
vozy) má každý stejný… Takoví provozovatelé teď mají s financováním
problémy, protože musí řidičům alespoň dorovnávat mzdu na základě výše
garantované mzdy každoročně upravované vládou ČR.
Predikce na deset let nové smlouvy, podle nás, by tedy měla
odrážet jak růst inflace (cca 2-3 % ročně), tak přiměřený zisk pro dopravní
firmy, aby se mohly rozvíjet a obnovovat svou infrastrukturu. K tomu je
samozřejmě potřeba, aby odboráři předestřeli vedení podniků svou představu
růstu mezd tak, aby i oni nebyli při počítání nákladů překvapeni. Domníváme se,
že chtít výši mzdy na úrovni Brna není nic nemožného, natož neslušného…
Dohodli jsme se proto na této schůzce, že v termínu 4+5.
října 2019 budou pozváni všichni odboroví představitelé všech firem
z Jihomoravského regionu na společné setkání a zde se své představy pokusí
sjednotit a poté svým ředitelům sdělí. Společného setkání regionálních
odborových zástupců se zúčastní naši funkcionáři z ČAD
Blansko a.s., p. Zdeněk Franc a p. Petr Pliska.
Odborová rada v tomto smyslu podnikne veškeré možné
kroky. Zítra (7.8.) na jednání Vedení Odborové rady
schválí Usnesení s přidělením pravomocí pro případná rozhodnutí vzešlá na
jednání zástupců regionu, ať už budou jakákoli.
Jsme schopni
garantovat i plnění tisícikorunového příspěvku denně stávkujícím členům,
bude-li toho třeba. Odborová rada, na rozdíl od jiných organizací a svazů, si
uvědomuje, že aby se zaměstnanec nebál stávkovat, nestačí jen právní zaštítění
akce, ale i pro něj nezbytná finanční náhrada, aby nebyl pod tlakem, že pak
nevyjde s penězi, neboť stávka není zaměstnavatelem hrazena. Nicméně je to
účinný nástroj na prosazení požadavků odborů a odborové organizace by se neměli
bát ji občas použít. V dnešní době vám žádný zaměstnavatel nic navíc nedá
– pokud nemusí, tj. pokud jej k tomu nedonutí katastrofální nedostatek
lidí či tlak silných odborů.
Na jednání v Brně jsme se též dohodli na možné
spolupráci v oblasti kulturně-sportovních akcí.
OO Brno se, tak jako každá jiná organizace, potýká s úbytkem členů
z metropole.
Mentalita dnešních mladých je odlišná, společný zájem,
solidarita a cíle jsou jim cizí. Lidé z velkých měst jsou individualisté,
hledající odbory až když sami mají nějaký problém. Ke členství je vede snad jen
výhodnost některých nabízených produktů (telefony, pojistky…). Venkov je
v tomto směru naštěstí zatím jiný a kolektivní potřeby a zájmy zde mají
mnohem vyšší podporu.
Mladí lidé by nám měli sami sdělit, co by je motivovalo ke
vstupu do odborů. Odborová rada, jakožto konglomerát různých právnických osob a
spolků je schopna zajistit prakticky cokoli, co by skupinám ve sdružování
pomohlo a je motivovalo. Libovolnou výši členského příspěvku pro různé
přidružené organizace, s individuálním nastavením služeb a poskytovaného
servisu, od úplného s bonusy a garancí plateb (při 1%
srážkách) až po jen informační (např. při korunovém příspěvku ROH).
Ano, řidič bude vždy potřeba, s odbory či bez odborů,
ale jen díky moci odborů může dojít ke zlepšení pracovních podmínek i
k růstu mezd tak, abychom hodnot mezd západních sousedů dosáhli ještě za
našeho života.
Příjemné léto
-JZ-