V pondělí 26.listopadu proběhlo provozně ekonomické jednání v ČAD
Blansko a.s. odbory versus vedení firmy.
Není asi tajemstvím, že se podnik se nalézá ve ztrátě dané
zvýšením osobních nákladů a nárůstem garantované mzdy či inflací. Podnik si také
stěžuje, že slevy na jízdném jsou pro něj nevýhodné a dochází ke zpoždění
plateb na doplatek za snížené jízdné. Podle našeho názoru jde pouze o důsledek velmi
špatné smlouvy s krajem na zajištění dopravní obslužnosti (soutěžený pod
cenu normálních nákladů) a odbory proto vítají, že kraj tyto smlouvy všem
firmám vypověděl a bude se jednat o nových. Naše řidiče nezajímá, kdo to
zaplatí, chtějí za svou práci prostě slušně zaplatit. V této otázce není s vedením
shoda ani kloudná řeč.. Vedení se také rozhodlo, že
přidá do platů řidičů pouze zákonné minimum. Porušilo tak dohodu s odbory,
že bude mzdu držet korunu nad touto zákonnou hranicí, za snížení prémií z deseti
na devět procent, s čímž obě strany souhlasily. Vedení teď tvrdí, že šlo ale
jen o rok 2018. Sliby, chyby, věřte jim pak cokoli… Za Odborovou radu jsem s tímto
postupem (jen garantovaný nárůst minima) vyjádřil nesouhlas a varoval vedení,
před odchody řidičů za lépe placenou prací. Třeba do Brna… kde berou řidiči mnohem
více. Dalším zdrojem sporů je autobusové nádraží v Blansku. Vedení zatím nesplnilo
požadavek odborů na změnu přednosti v jízdě, na zabezpečení couvání jinou
osobou ukazující řidiči (eventuálně nějakou elektronickou náhradu zaručující
bezpečné couvání) a realizovalo jen, námi též požadované, omezení rychlosti.
Vedení bylo odbory varováno, že pokud v dohledné době nezajistí řidičům bezpečnou
práci, bude na pracoviště poslán Inspektor bezpečnosti práce a řidiči mohou i odmítnout
tuto nebezpečnou práci vykonávat. Současné informace na displeji na nádraží o
zákazu pohybu osob za couvajícím vozem či obdobné hlášení rozhlasem,
nepovažujeme za dostatečné a řešící problém. Jednání bylo místy velmi nervózní
a prezident OR odmítl (dokonce nepodepsaný) zápis, coby
argumentaci ředitele o již vyřešení situaci na AN. Odbory nehodlají ze
zajištění bezpečnosti svých členů – řidičů prostě slevit.
V rámci jednání byly předloženy výsledky hospodaření,
výše přesčasů, čerpání dovolených, náboru, fluktuace, realizace školení a další
údaje. Tyto údaje jsou velmi solidně zpracovány (pokud jsou pravdivé).
Odbory dále předložily podněty týkající se práce dílen a
předávání vozů, na vybavení oddychové místnosti v Rájci, poruchu info
tabule v Jedovnici, k zajištění sjízdnost obratišť a na zimní údržbu. Odbory
vznesly požadavek na příplatek za práci v Jedovnici a k zlepšení systému
kondičních jízd pro méně zdatné řidiče a řidičky.
Součástí jednání byla i informace, že po poradě s právničkou,
Odborová rada požaduje omluvu medií za uveřejnění fotografie našeho řidiče coby
ilustraci pod článkem o nadýchání alkoholu řidičem u jiné firmy. Vedení také vyjádřilo
výhradu, a to k uveřejnění vozů firmy ČAD.
Další jednání bude po konci 1Q – v pondělí 29.4.2019 a poté bude tradiční posezení se členy u (ne)piva v Blansku-
„Na Pražci“. Nyní, v pondělí, bylo
posezení v hotelu Slávie v Boskovicích, kterého se zúčastnilo 8
členů. Je fajn, že naši členové
využívají možnost přijít a poslechnout si informace z jednání i předat své
zkušenosti a trable. Kéž by i jiné skupiny našich členů takto fungovali…
Vánoce pro členy v Blansku převezme kolega Franc v neděli
16. prosince. Domluvte si s ním termín předání vašeho bonusu a dárků..