Krátce z vyjednávání v DPP.
Dne
16. 6. 2021 proběhlo 7. kolo kolektivního vyjednávání k návrhu Kolektivní
smlouvy Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost na období 2022 a
roky následující
a
4.
kolo kolektivního vyjednávání o Mzdovém předpisu – Pravidla pro odměňování
zaměstnanců Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost, jako příloze
Kolektivní smlouvy na období 2022 a roky následující.
K posunu v jednání v žádném bodě nedošlo.
Ohledně
návrhu OR (jež při podání návrhu podpořily ostatní OO) týkajícímu se délky
pracovní doby řidičů MHD uvádím:
Podle
OR by měla pracovní doba být stejná, jak pro profese dělnické, tak pro profese
řidičské a to 37,5 hod. týdně. OR neuznává argumentaci, že by šlo o potřebu
přijetí nových řidičů a vysoké mzdové náklady. Podle nás by zůstali vzory a de
facto by došlo pouze o nárůst přesčasů u řidičů o půlhodinu na směnu.
Naopak,
šlo by zkrátit extrémní poslední zatažení odpoledních po jedné hodině noční, či
brzké výjezdy okolo čtvrté ranní. Finančně by tak mohla být situace vyrovnaná.
Hádka
vznikla ohledně výplaty flexipassů za nevyužité dny pracovní volno bez
prokázání důvodu. Zaměstnavatel poté nabídl tři dny dovolené navíc místo toho.
OR
by dovolená navíc místo pracovní volno bez prokázání důvodu nevadila, pokud by
si ji šlo vzít bez dlouhého předchozího nahlášení dopředu. Tedy, pokud by ji
stačilo (část dovolené) nahlásit si ten den a zaměstnanci by bylo vyhověno.
V oblasti
mezd stále není jasné, kolik peněz bude k dispozici od Magistrátu a tudíž
ani nebylo reálné cokoli dojednat. Jakýkoli posun je možný až na podzim a je
logické, že zaměstnavatel bude chtít na zaměstnancích šetřit.
Bohužel
je mezi námi spousta lhostejných a odevzdaných jedinců. Pokud by lidé masivněji
podpořili Odborovou radu, pak bychom si mohli samozřejmě klást vyšší cíle.
Co
se týká převodu části prémií do tarifu, pak zde vysvětluji, že limit 10% a převedení
zbytku do základu (jako u řidičů) nechtěl pan Obitko – prý musejí mít mistři motivační nástroj. Tím
nebyla shoda všech OO a tudíž to nešlo..
Je
třeba si uvědomit, že každá OO může blokovat. Samoa nemůže proti nesouhlasu
jiných nic prosadit, ale může všem něco kazit. A tak se v DPP bohužel i
děje.
JZ
K ilustraci
pár rozporných bodů:
2.3.15 Zaměstnavatel je povinen převést zaměstnance,
který ztratil zdravotní způsobilost pro sjednaný druh práce na volné pracovní
místo s takovým druhem práce, pro nějž zaměstnanec splňuje odbornou i
zdravotní způsobilost nebo je možné v rámci zaměstnavatele si kvalifikaci
doplnit, jestliže zaměstnanec o takové převedení a takové doplnění kvalifikace
požádá.
Rozpor mezi
zaměstnavatelem a OO.
Zaměstnavatel
je povinen převést zaměstnance, který ztratil zdravotní způsobilost pro
sjednaný druh práce na volné pracovní místo s takovým druhem práce, pro
nějž zaměstnanec splňuje odbornou i zdravotní způsobilost nebo je možné
v rámci zaměstnavatele si kvalifikaci doplnit, jestliže zaměstnanec o
takové převedení a takové doplnění kvalifikace nejpozději v průběhu výpovědní
doby požádá.
Rozpor mezi zaměstnavatelem a OO.
Zaměstnavatel setrvává
na svém
vyjádření na 6. kolo KV (nesouhlas
s vypuštěním slov „řidičů MHD“ v bodě 2.5.1 písm. a), tedy se snížením
délky pracovní doby řidičů MHD na 37,5 hodiny týdně).
2.5.21 Nástup na
ranní definici směny a ranní část definice dělené směny smí být řidičům
tramvají a
řidičům autobusů stanoven
nejdříve na 5.00 4.00
hod.
Odstup z odpolední definice směny smí být řidičům
tramvají a
řidičům autobusů stanoven nejpozději na 23.30 0.00 hod.
Zaměstnavatel nesouhlasí s návrhem OO a setrvává na svém návrhu tento bod
vypustit, a to z důvodů uvedených ve vyjádření na 3. až 6. kolo KV. Krom
uváděného by při akceptaci tohoto návrhu OO nebylo možné ze strany DPP zajistit
objednaný rozsah přepravy především v čase po půlnoci.
3.5 Zaměstnavatel poskytne všem
zaměstnancům, mezi jejichž povinnosti patří nošení výstrojních součástí,
příspěvek na jejich údržbu ve výši 3 1 2 Kč za každou odpracovanou hodinu. Tato úhrada bude vyplácena
měsíčně, současně se mzdou nebo odměnou z dohody.
Zaměstnavatel setrvává na svém návrhu výše tohoto příspěvku, a to z důvodu ekonomické náročnosti. Po přepočtení aktuálního návrhu OO
by dle uvedeného ustanovení činila ekonomická náročnost na rozpočet DP
cca 10,1 mil. Kč.
Zaměstnavatel setrvává na svém návrhu bod vypustit, a to z důvodu uvedených
ve vyjádření na 5. a 6. kolo KV, zejm. že není známá ekonomická situace
v roce 2022 a letech následujících.
Návrh OO:
d) zaměstnavatel bude zaměstnanci
přispívat částkou ve výši 2 000 1 600 1 300
1400 Kč/měsíc
převedením částky do zaměstnancem vybraného fondu. V letech 2023 a následujících bude příspěvek
zaměstnavatele každoročně navyšován nejméně o 100 Kč. Zaměstnancům, kteří mají uzavřené životní pojištění
s příspěvkem zaměstnavatele anebo požádají-li o příspěvek
v nižší nominální hodnotě před nabytím účinnosti této KS
a nepožádají-li o zvýšení příspěvku zaměstnavatele, poskytuje
zaměstnavatel příspěvek ve snížený o výši poskytovaného příspěvku na
životní pojištění dle bodu 5.7.1 písm. c) minimálně 300 Kč/měsíc
v souladu s bodem 5.6.9, nepožádají-li si o poskytování příspěvku
v nižší nominální hodnotě;
Vyjádření
zaměstnavatele na 7. kolo KV:
Zaměstnavatel setrvává
na svém vyjádření na 6. kolo KV. S přesunutím textu „V letech 2023 a
následujících bude příspěvek zaměstnavatele každoročně navyšován nejméně o 100
Kč.“ do kapitoly 9 Závěrečná ustanovení zaměstnavatel nesouhlasí, právě
z důvodu, že pak by, vzhledem ke skutečnosti, že KV bude probíhat
každoročně pouze o kapitole 5 a Příloze KS, nemohlo být o tomto navyšování
kolektivně vyjednáváno, což zaměstnavatel nepovažuje za zodpovědné, když
nyní není známá ekonomická situace v roce 2022 a letech následujících.
A
dohodnutý bod:
5.1
Měsíční kolektivní
výkonnostní odměny
Měsíční kolektivní výkonnostní
odměny se poskytují všem zaměstnancům, s výjimkou zaměstnanců, jejichž
odměňování se řídí podmínkami stanovenými ve smlouvách o mzdě, včetně
manažerských smluv, a zaměstnanců získávajících předpoklady stanovené právními
předpisy nebo požadavky nezbytnými pro řádný výkon sjednané práce.
Měsíční kolektivní výkonnostní
odměny se poskytují v sazbě 16 %,
a)
u řidičů
MHD vč. řidičů tramvají instruktorů, řidičů autobusů instruktorů a
strojvedoucích metra vč. strojvedoucích metra instruktorů v sazbě 10 %,
b)
u přepravních kontrolorů
v sazbě 33 %,
c)
u
zaměstnanců manuálních profesí a TH zaměstnanců v kolektivech konajících práci
s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou, včetně zaměstnanců shodných
funkcí, jimž je rozvrhována pracovní doba rovnoměrně z důvodu operativního
zajištění provozu a dále u TH zaměstnanců a zaměstnanců manuálních profesí
v jednosměnném rovnoměrně rozvrženém pracovním režimu trvale pracujících
v nočních přepravních výlukách při údržbě tratí a tunelů metra
v sazbě 19 %.
Období
pro poskytování měsíčních kolektivních výkonnostních odměn je kalendářní měsíc
a jsou vypláceny v termínu vyúčtování mzdy za běžný měsíc.