Dne 27. 8.
2018 proběhlo provozně ekonomické jednání s vedením ČAD Blansko a po něm
posezení se členy a příznivci v restauraci „Na pražci“ v Blansku.
Informace vedení byly poskytnuty v oblasti ekonomiky
společnosti, na kterou dopadají důsledky špatné smlouvy o zajištění dopravní
obslužnosti. Zvýšením mezd došlo k finančním potížím, se kterými si musí
vedení a majitel hold poradit.
V oblasti personální bylo sděleno, že nábor pokračuje a náborový
příspěvek i mzda kolem dvě stě korun za hodinu přivedli osm nových zájemců o
práci v nákladní dopravě. V oblasti
autobusové dopravy dochází k zefektivnění některých spojů a hledání
rezerv, v čemž Odborová rada svými zástupci ráda pomáhá. Pomalu se
napravuje dluh nevyčerpané staré dovolené a klesá přesčasová práce. Stále ale stojí
za zamyšlení proč řidiči vykonávající směnu třeba deset hodin denně, neudělají
základní hodiny (čekačka se jim do pracovní doby
nezapočítává – byť je placená).
V posledním sledovaném období nedošlo k žádné vážné
nehodě, ani k pracovnímu úrazu. Vedení bylo však upozorněno, aby důsledně
plnilo své povinnosti kontroly práce neschopných. Objevil se případ maroda, dávajícího
si fotky z výletu (v čase, kdy marodil) na facebook… Kolegové, kteří
práci za marody musí odjet, se poté po právu ozývají.
Vedení bylo požádáno, aby po vzoru jiných podniků vyplatilo
nějaké odměny řidičům za vedro.
Profesní školení proběhne v termínu říjen a listopad.
jednání se dále věnovalo Autobusovému nádraží (dále AN) Blansko,
které bylo uvedeno do provozu k 1.8.2018.
Prezident OR upozornil vedení ČAD, že odborová strana neobdržela
k připomínkování směrnici (interní předpis) k provozu na AN, čímž
došlo k porušení KS a žádal jeho nové zaslání.
K provozu na AN máme zásadní výhrady a to v oblasti
bezpečnosti a porušování zákona 361/2000sb. Viz zpráva níže.
Po ukončení jednání jsme zajeli krátce „na kontrolu“ do
Boskovic a pak bylo tradiční posezení se členy a příznivci u (ne)piva, v salonku
restaurace „Na pražci“. Sešlo se 11 členů, což je velmi hezká účast. Příště
bude posezení v Boskovicích. Zde se probrali podněty od členů, zpráva z
jednání a vysvětlil náš postoj k AN Blansko. Bylo též dohodnuto, že
zavedeme „knihu přání a stížností“, kterou umístíme v oddychových místnostech
řidičů tak, aby i v průběhu roku mohli své postřehy a nápady zapsat a
sdělit.
Připomínky a návrh Odborové rady(dále OR) k řešení sporné
a nebezpečné situace s provozem na Autobusovém nádraží (dále AN) Blansko.
·
OR upozornila na nebezpečnou situaci
při vyjíždění vozidel (autobusů) systémem couvání z doků (zahloubených
nástupů) a požaduje neprodlenou nápravu.
vycházeje z obdobné
legislativy, citujeme např.
D1/2 DPP:
1
Na tramvajových tratích, které leží mimo pozemní
komunikaci, může být přednost upravena dopravními značkami ve smyslu zákona o
silničním provozu.
2
Není-li
přednost v jízdě na tratích ležících mimo pozemní komunikaci upravena
dopravními značkami podle předcházejícího odstavce, má přednost v jízdě
vlak jedoucí (i couvající nebo jedoucí zpětným pohybem) zprava a vlak
odbočující vlevo dává přednost protijedoucímu vlaku (i couvajícímu,
jedoucímu zpětným pohybem).
3
Při
souběžné jízdě k výhybce po hrotech má přednost v jízdě vlak jedoucí
po pravé koleji.
Náš návrh upravit
vnitřní předpis na místní úpravu AN Blansko zní takto:
Přednost
v jízdě
Pro AN Blansko, které leží mimo pozemní komunikaci, je přednost
upravena interním předpisem a vyznačena značkami.
Není-li přednost v jízdě na
AN Blansko ležící mimo pozemní komunikaci upravena dopravními značkami podle
předcházejícího odstavce, má přednost v jízdě vozidlo jedoucí i couvající zprava.
Při souběžné jízdě má přednost
v jízdě vozidlo jedoucí po pravé straně.
Dále OR požaduje řešit zákonnou povinnost řidičů ve
smyslu zákona 361:
Zákon o
pozemní komunikaci 361/2000sb. říká:
§5
– (2( Řidič nesmí ohrozit chodce přecházejícího pozemní
komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při
odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní
komunikaci a při otáčení
nebo couvání,
§ 24 - Otáčení a couvání (3):
Vyžadují-li to okolnosti, zejména
nedostatečný rozhled, musí
řidič zajistit bezpečné otáčení nebo couvání pomocí způsobilé a
náležitě poučené osoby.
(4) Řidič nesmí otáčet a couvat
a) na nepřehledných nebo jinak nebezpečných
místech, například v nepřehledné zatáčce a
v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání pozemní komunikace,
na něm a za ním,
Řidič
je tak nyní při výkonu služby nucen porušit ustanovení zákona 361, což
shledáváme jako protizákonné počínání.
A žádáme tedy instalaci
pomocníka (zavaděče - poučené osoby), možno i brigádníka, který bude výjezd autobusu
couváním zajištovat a například praporkem či píšťalkou dá znamení stůj, v případě
možné kolize či při vkročení osoby (byť tam nemá co dělat) za couvající autobus.
Není naší vinou, že AN Blansko bylo koncipováno odchylně od
ostatních AN, kde se necouvá a zaměstnavatel, nechť si zřízení pracovního místa
zavaděče a jeho platbu nárokuje po těch, co AN v tomto duchu schválili (např.
po kraji).
V Brně dne
28.8.2018
za vedení odborové rady:
Zabloudil
Jiří dr.h.c.
prezident Odborové rady