K O L E K T I V N Í S M L O U V A
2018 – 2021
ČAD Blansko a.s., Nádražní 2369/10, 678 20 Blansko
____________________________________________________________________
K O L E K T I V N Í S M L O U V A
uzavřená mezi
ČAD
Blansko a.s., zastoupenou Ing. Jiřím Šebelou, ředitelem společnosti na základě
plné moci
(dále jen zaměstnavatelem)
a
zaměstnanci společnosti,
zastoupenými:
předsedou ZO OSD ČAD Blansko
Petrem Lokajem
a
prezidentem Odborové rady Jiřím
Zabloudilem dr.h.c.
jménem všech zaměstnanců za odborové
organizace – dále uváděné jen jako odbory
Kolektivní
smlouva se uzavírá na dobu tří let s účinností od 1. 4. 2018 do
31. 3. 2021
V Blansku dne 28. 3. 2018
........................................... ......................................... .............................................
Petr Lokaj Jiří Zabloudil dr.h.c. Ing. Jiří Šebela
předseda
ZO OSD ČAD Blansko prezident
Odborové rady ředitel a.s.
O b s a h:
I.
Úvodní ustanovení.
II.
Vztahy mezi zaměstnavatelem a odborovou
organizací.
III.
Pracovněprávní
a sociální oblast.
1.
Pracovní
smlouvy.
2.
Pracovní
doba.
3.
Dovolená
a pracovní volno s náhradou mzdy, neplacené volno.
4.
Závodní
stravování.
5.
Sociální
výhody a požitky.
6.
Služby
pro zaměstnance.
7.
Stravné
a cestovní náhrady.
8.
Zdravotní
péče.
9.
Připojištění
na cesty do zahraničí.
10.
Osvědčení
profesní způsobilosti.
11.
Úhrada
nákladů na nákup vybavení (zařízení), úhradu lékařských vyšetření apod., které
musí zaměstnanec mít dle platné legislativy
12.
Pojištění
odpovědnosti.
IV.
Mzdová
oblast.
1.
Úvodní
ustanovení.
2.
Základní
pojmy.
3.
Kategorie
odměňování zaměstnanců.
4.
Katalog
kvalifikačních požadavků
5.
Tarifní
tabulky.
6.
Zásady
přiznávání tarifní a smluvní mzdy – mzdový předpis.
7.
Garance
nárůstu mezd.
8.
Nezaručená
část mzdy – prémie.
9.
Osobní
ohodnocení.
10.
Splatnost
mzdy.
11.
Záloha
na mzdu.
12.
Mzdové
formy.
13.
Mzdové
příplatky.
14.
Odměňování
pracovní pohotovosti.
15.
Překážky
v práci na straně zaměstnavatele.
16.
Průměrný
výdělek pro pracovněprávní účely.
17.
Společná
a závěrečná ustanovení.
V.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
VI.
Stížnosti a spory
VII.
Závěrečná ustanovení
I. Úvodní ustanovení
1.
Kolektivní
smlouva upravuje pracovní podmínky a podmínky zaměstnávání zaměstnanců a jejich
nároky vyplývající z pracovního poměru, vztahy mezi zaměstnavatelem,
zaměstnanci a odborovými organizacemi (dále jen odbory).
2.
Tato smlouva
nabývá platnosti dnem podpisu smluvních stran s účinností od
1. 4. 2018 a platí po dobu
tří let do 31. 3. 2021.
II. Vztahy mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací
1.
Zaměstnavatel
prohlašuje, že bude respektovat právo svobodného odborového sdružování
zaměstnanců a nebude klást překážky odborové činnosti prováděné podle právních
předpisů a této kolektivní smlouvy.
2.
Odbory
prohlašují, že budou podporovat všechna odůvodněná opatření zaměstnavatele
k opatření jeho rozvoje.
3.
Obě smluvní
strany vyjadřují svoji vůli rozvíjet vzájemné korektní vztahy s cílem
zabezpečit sociální smír.
4.
Zaměstnavatel
se zavazuje vytvářet podmínky pro výkon odborové činnosti, poskytne pro jednání
OSD jednací místnost a skříň na odborovou dokumentaci.
5.
K výkonu
odborové práce poskytne zaměstnavatel všem odborovým funkcionářům (předseda a místopředseda)
pracovní volno k výkonu jejich činnosti v nezbytném rozsahu
s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku. Zároveň jim poskytne pracovní
volno s náhradou mzdy pro jednání
s příslušnými odborovými orgány.
Poskytnutá mzda bude refundována odborovým orgánem.
Nad rámec této možnosti může zaměstnavatel poskytnout
představiteli odborů další jeden den volna v měsíci hrazený
zaměstnavatelem. Žádost o poskytnutí placeného volna předkládá představitel
odborů s týdenním předstihem svému nadřízenému.
6.
Zaměstnavatel umožní po předchozím ohlášení, vstup zástupcům odborového
svazu do společnosti za účelem řešení otázek souvisejících s odborovou
činností.
7.
Zaměstnavatel bude na základě souhlasu jednotlivých členů provádět bezplatně
srážky odborových členských příspěvků při měsíčním zúčtování mzdy.
Zaměstnavatel převede tyto prostředky každý měsíc na účty odborových organizací ve výplatním termínu.
8.
Odborové orgány budou působit na členy svých organizací
k odpovědnému přístupu k vykonávané práci, dodržování pracovní kázně
a ke zvýšení prestiže a dobrého jména společnosti k čemuž zaměstnavatel
vytvoří vhodné podmínky. Odbory budou, po vzájemné shodě, podporovat
hospodářské záměry zaměstnavatele projednané s odbory, které povedou
k vyšší produktivitě práce.
9.
Obě smluvní strany se budou vzájemně informovat o věcech
souvisejících s provozováním silniční
dopravy a sociálních podmínek zaměstnanců.
Naléhavé otázky týkající se obou stran
budou řešeny na jednáních orgánů nebo na dvoustranných jednáních, která může
vyvolat kterákoliv ze smluvních stran.
Na požádání jedné strany se druhá strana
tohoto jednání zúčastní. Pravidelná jednání s odbory se budou konat
zpravidla jedenkrát za čtvrtletí, přičemž tato doba se pro zástupce zaměstnanců
považuje za výkon
práce, pokud zasahuje do řádné pracovní doby.
10. Informování (§ 279 a § 287 ZP). Zaměstnavatel je povinen
informovat odbory o:
11. Projednání (§ 280 ZP). Zaměstnavatel je povinen s odbory projednat:
Nad rámec
ZP zaměstnavatel projedná s odbory:
a)
opatření ke zlepšení hygieny práce a pracovního prostředí,
b)
rozvržení pracovní doby pracovních kolektivů,
c)
rozvržení přestávek na jídlo a oddech,
d)
výši požadované náhrady škody, za níž zaměstnanec zaměstnavateli
odpovídá a obsah dohody o způsobu její úhrady s výjimkou škody,
nepřesahující 1000,- Kč,
e)
způsob a rozsah náhrady škody při pracovním úrazu nebo nemoci
z povolání,
f)
celkový rozsah přesčasové práce,
g)
všechny vnitřní normy vydané ve smyslu této KS, pokud odborové
organizace vznesou připomínky,
h)
změny způsobu zajištění pracovně lékařské péče,
i)
oblast závodního stravování,
12. Spolurozhodování.(§
217 ZP). Zaměstnavatel je povinen vyžádat si souhlas
odborů:
a)
Dobu čerpání
dovolené je povinen zaměstnavatel určit podle písemného rozvrhu čerpání
dovolené vydaného s předchozím souhlasem odborové organizace tak, aby dovolená
mohla být vyčerpána zpravidla vcelku a do konce kalendářního roku, ve kterém
právo na dovolenou vzniklo, pokud v tomto zákoně není dále stanoveno jinak. Při
určení rozvrhu čerpání dovolené je nutno přihlížet k provozním důvodům
zaměstnavatele a k oprávněným zájmům zaměstnance. Poskytuje-li se zaměstnanci
dovolená v několika částech, musí alespoň jedna část činit nejméně 2 týdny
vcelku, pokud se zaměstnanec se zaměstnavatelem nedohodne na jiné délce čerpané
dovolené. Určenou dobu čerpání dovolené je zaměstnavatel povinen písemně
oznámit zaměstnanci alespoň 14 dnů předem, pokud se nedohodne se zaměstnancem
na kratší době. (Dále viz ZP § 217, odst.
1-5.)
b)
Při výpovědi dle § 61
ZP, jde-li o člena orgánu odborové organizace,
který působí u zaměstnavatele, v době jeho funkčního období a v době 1 roku po
jeho skončení, je k výpovědi nebo k okamžitému zrušení pracovního poměru
zaměstnavatel povinen požádat odborovou organizaci o předchozí souhlas. Za předchozí souhlas se považuje též,
jestliže odborová organizace písemně neodmítla udělit zaměstnavateli souhlas v
době do 15 dnů ode dne, kdy byla o něj zaměstnavatelem požádána.
c)
Zaměstnavatel, u
kterého působí odborová organizace, může vydat nebo změnit pracovní řád jen s
předchozím písemným souhlasem odborové organizace, jinak je vydání nebo změna
neplatné. Viz §306 ZP.
13. Zaměstnavatel v souladu
se ZP poskytne pracovní volno k účasti na školení pořádaném odborovou
organizací v rozsahu 5 pracovních dnů v kalendářním roce, nebrání-li
tomu vážné provozní důvody, s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku.
14. Zaměstnavatel umožní zřídit
odborovým organizacím minimálně
3 nástěnky na pracovištích a určí místo pro výdejní stojany na tiskoviny.
III. Pracovněprávní a sociální oblast
1.
Pracovní smlouvy:
v pracovních smlouvách bude přesně
vymezeno:
§ jméno zaměstnance,
§ místo výkonu práce,
§ druh práce, na kterou je zaměstnanec
přijímán,
§ den nástupu do zaměstnání,
§ zkušební doba,
§ mzda (dohoda o mzdě, mzdový výměr),
§ délka pracovního úvazku,
§ práce přesčas dle ZP,
§ pracovní pohotovosti dle ZP.
2.
Pracovní doba:
1.
Stanovená
pracovní doba činí 37,5 hodin týdně u všech zaměstnanců mimo řidičů osobní a
nákladní dopravy, u kterých je stanovena pracovní doba 40 hod. týdně.
Začátky
a konce pracovní doby na jednotlivých pracovištích jsou stanoveny vnitřním
předpisem společnosti.
2.
Žádost o úpravu
pracovní doby schvaluje po doporučení vedoucích manažerů divizí ředitel
společnosti.
3.
Zaměstnancům
s rovnoměrně rozvrženou pracovní dobou bude poskytnuta přestávka na jídlo
a oddech v délce 30 minut nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce.
Tyto přestávky se nezapočítávají do pracovní doby.
Začátek
a konec přestávky bude evidován pomocí karty zaměstnance v docházkovém
systému společnosti. Při překročení přestávky je zaměstnanec povinen překročený
čas napracovat.
U
řidičů osobní a nákladní dopravy s nerovnoměrnou pracovní dobou jsou
přestávky stanoveny v rozpisu směn (matriční rozpis).
Začátek a konec přestávek je stanoven v Provozním
řádu daného pracoviště.
4.
Celkový rozsah
práce přesčas nesmí v období 52 týdnů po sobě jdoucích činit
v průměru více než 8 hod. týdně podle ustanovení § 93 ZP
5.
Do počtu hodin
přípustné práce přesčas se nezahrnuje práce přesčas, za kterou bylo zaměstnanci
poskytnuto náhradní volno.
6.
Prací přesčas je
práce konaná zaměstnancem s jeho souhlasem nad stanovenou týdenní pracovní
dobu, vyplývající z předem stanoveného rozvrhu pracovní doby a konaná mimo
rámec rozvrhu pracovních směn. Organizace může zaměstnanci po dohodě s ním
poskytnout za dobu práce přesčas náhradní volno, a to nejpozději v době tří
kalendářních měsíců po výkonu práce přesčas, pokud nebyla sjednána jiná doba.
7.
Nemohl-li
zaměstnanec konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele, než jsou
uvedeny v § 207 ZP, přísluší mu náhrada mzdy, ve výši průměrného výdělku (§ 208
ZP).
Nemůže-li
zaměstnanec konat práci (§ 207ZP):
a)
po přechodnou
závadu způsobenou poruchou na strojním zařízení, kterou nezavinil,
v dodávce surovin, nebo pohonné síly, chybějícími pracovními podklady nebo
jinými provozními příčinami, jde o prostoj, a nebyl-li převeden na jinou práci,
přísluší mu náhrada mzdy nebo platu ve výši nejméně 80% průměrného výdělku.
b)
v důsledku
přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy, nebo živelní
událostí a nebyl-li převeden na jinou práci, přísluší mu náhrada mzdy nebo
platu ve výši nejméně 60% průměrného výdělku.
8.
Nemůže-li
zaměstnanec konat práci z jiných důvodů týkajících se jeho osoby, může mu
společnost na jeho žádost poskytnout neplacené volno. Žádost o neplacené volno
musí být podána písemně předem a schválena ředitelem a.s.
9.
Do pracovní doby
je započtena doba potřebná k osobní očistě po skončení práce
v maximální délce 10 minut u dílenských zaměstnanců.
10.
Významné změny ve
vzorových záznamech řidičů budou projednány se zástupci odborů.
11.
V případě
provozní potřeby o sobotách, nedělích a svátcích může společnost, po projednání
s odbory, nařídit zaměstnancům včetně THP práci přesčas.
12.
Dohoda o pracovní
činnosti – rozsah nejvýše polovina stanovené týdenní pracovní doby se posuzuje
za celou dobu, na kterou byla uzavřena, nejdéle však 52 týdnů.
3.
Dovolená a pracovní
volno s náhradou mzdy, neplacené volno:
a)
Ve smyslu
ustanovení § 213 odst. 1 ZP se základní výměra dovolené zvyšuje
o 1 kalendářní týden pro všechny zaměstnance.
b) Jeden den
neplaceného volna se poskytne zaměstnanci, který min. 24 hod. před nástupem do
zaměstnání (na směnu) požádá svého nadřízeného (vedoucího) o volno. Neplacené
volno se poskytne za předpokladu, jestliže již má zaměstnanec vyčerpanou
dovolenou nebo na ni nemá nárok. Tato výhoda (benefit) by měla být využívána
primárně na řešení zdravotních, rodinných důvodů.
4.
Závodní stravování:
Společnost
umožní stravování podle ustanovení § 236 ZP všem zaměstnancům, kteří nemají
absenci a jsou ve výkonu práce. Cena obědu pro zaměstnance bude stanovena podle
výše ceny od dodavatele a platné daňové legislativy.
5.
Sociální výhody a
požitky:
Sociální
výhody a požitky jsou ve společnosti poskytovány s cílem snížení
fluktuace, pracovní neschopnosti, zvýšení aktivity zaměstnanců společnosti,
pracovní spokojenosti a ochoty k vyšším pracovním výkonům.
Poskytované peněžní odměny
lze u jednotlivých hodnocených kategorií vyplatit až do výše:
1.
Pracovní výročí
za 20 let (nepřetržité práce
v a.s.) Kč 1 000,-
25 let (nepřetržité práce v
a.s.) Kč 1 500,-
30 let (nepřetržité práce
v a.s.) Kč 2 000,-
35 let (nepřetržité
práce v a.s.) Kč 2 500,-
40 let (nepřetržité práce v a.s .) Kč 3 000,-
45 let let
(nepřetržité práce v a.s.) Kč 3
500,-
2.
Životní výročí 50 let Kč
2 500,-
60 let je-li v prac.
poměru Kč 2 500,-
70 let je-li v prac. poměru Kč 2.500,-
3.
První odchod do
důchodu (starobní, plný invalidní) Kč
4 000,-
Při součtu výročí se odměny
sčítají.
4.
Jízda bez nehod
1
000 000 km (nebo 20 roků v zaměstnání) Kč 2 500,--
1 250 000 km (nebo
25 roků v zaměstnání) Kč 3
000,--
1 500 000 km (nebo 30 roků v
zaměstnání) Kč 3 500,--
1 750 000 km (nebo 35 roků v
zaměstnání) Kč 4 000,--
2 000 000 km (nebo 40 roků v
zaměstnání) Kč 4 500,--
2 250 000 km (nebo 45 roků v
zaměstnání) a více Kč 5 000,--
5.
a) Zaměstnancům
budou hrazeny rekondiční a zdravotní poplatky (masáže, plavání, squash, posilovna,
vitaminové doplňky) nehrazené zdravotními pojišťovnami do výše 1 000,-- Kč v hotovosti
v souladu s nařízením vlády
č. 114/2002.
Zaměstnavatel poskytne zaměstnancům, kteří nevyužijí v daném roce do
termínu vyhlášené zaměstnavatelem benefit v hotovosti, poukázky FlexiPASS od firmy SodexhoPASS.
Poukázky lze využít k úhradě v lékárnách, rekreace nebo
zájezdů, využití v tělovýchovných a sportovních zařízeních,
vzdělávacích zařízeních a na kulturní akce v široké síti
smluvních partnerů. Poukázky jsou
u zaměstnance osvobozeny od daně z příjmů, sociálního i zdravotního
pojištění.
Výše
hodnoty poukázky je stanovena na částku Kč 1.000,--.
6.
Okruh a rozsah jiných
důležitých osobních překážek v práci dle ust. §
199 ZP a nařízení vlády č.590/2006
a)
Vyšetření
nebo ošetření
1)
Pracovní
volno s náhradou mzdy nebo platu se poskytne na nezbytně nutnou dobu, bylo-li vyšetření
nebo ošetření provedeno ve zdravotnickém zařízení, které je ve smluvním vztahu
ke zdravotní pojišťovně, kterou si zaměstnanec zvolil, a které je nejblíže
bydlišti nebo pracovišti zaměstnance a je schopné potřebnou zdravotní péči
poskytnout (dále jen „nejbližší zdravotnické zařízení“), pokud vyšetření nebo
ošetření nebylo možné provést mimo pracovní dobu.
2)
Bylo-li
vyšetření nebo ošetření provedeno v jiném než nejbližším zdravotnickém
zařízení, poskytne se pracovní volno na nezbytně nutnou dobu; náhrada mzdy nebo
platu však přísluší nejvýše za dobu podle bodu 1).
b)
Pracovnělékařská prohlídka, vyšetření nebo očkování související s výkonem
práce
Pracovní volno na nezbytně nutnou dobu se
poskytne zaměstnanci, který se podrobil pracovnělékařské
prohlídce, vyšetření nebo očkování souvisejícím s výkonem práce v rozsahu stanoveném
zvláštními právními předpisy nebo rozhodnutím příslušného orgánu ochrany
veřejného zdraví.
c)
Přerušení
dopravního provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků
Pracovní volno bez náhrady mzdy nebo platu
se poskytne na nezbytně nutnou dobu pro nepředvídané přerušení dopravního
provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků, nemohl-li zaměstnanec
dosáhnout včas místa pracoviště jiným přiměřeným způsobem.
d)
Znemožnění
cesty do zaměstnání
Pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu
na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na 1 den se poskytne zaměstnanci těžce
zdravotně postiženému pro znemožnění cesty do zaměstnání z povětrnostních
důvodů nehromadným dopravním prostředkem, který tento zaměstnanec používá.
e)
Svatba
Pracovní volno se poskytne na 2 dny na
vlastní svatbu, z toho 1 den k účasti na svatebním obřadu; náhrada mzdy nebo
platu přísluší však pouze za 1 den. Pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu
se poskytne rodiči na 1 den k účasti na svatbě dítěte a ve stejném rozsahu se
poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy nebo platu dítěti při svatbě rodiče.
Náhrada mzdy nebo platu podle tohoto bodu přísluší rovněž
zaměstnancům uvedeným v § 317 zákoníku práce.
f)
Narození
dítěte
Pracovní volno se poskytne na nezbytně
nutnou dobu
1)
s
náhradou mzdy nebo platu k převozu manželky (družky) do zdravotnického zařízení
a zpět,
2)
bez
náhrady mzdy nebo platu k účasti při porodu manželky (družky).
Nad rámec ZP má zaměstnanec právo na další 1 den
neplaceného volna, pokud tomu nebrání provozní důvody a pokud
o to požádá.
g)
Úmrtí
Pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu
se poskytne na:
1)
2 dny
při úmrtí manžela, druha nebo dítěte a na další den k účasti na pohřbu těchto
osob,
2)
1 den
k účasti na pohřbu rodiče a sourozence zaměstnance, rodiče
a sourozence jeho manžela, jakož i manžela dítěte nebo manžela sourozence
zaměstnance a na další den, jestliže zaměstnanec obstarává pohřeb těchto osob,
3)
nezbytně
nutnou dobu, nejvýše na 1 den, k účasti na pohřbu prarodiče nebo vnuka
zaměstnance nebo prarodiče jeho manžela nebo jiné osoby, která sice nepatří k
uvedeným fyzickým osobám, ale žila se zaměstnancem v době úmrtí v domácnosti, a
na další den, jestliže zaměstnanec obstarává pohřeb těchto osob.
Náhrada mzdy nebo platu podle tohoto bodu přísluší rovněž
zaměstnancům uvedeným v § 317 zákoníku práce.
Nad rámec ZP má zaměstnanec právo na další 1 den
neplaceného volna, pokud tomu nebrání provozní důvody a pokud
o to požádá.
h)
Doprovod
1)
Pracovní
volno k doprovodu rodinného příslušníka do zdravotnického zařízení k vyšetření
nebo ošetření při náhlém onemocnění nebo úrazu a k předem stanovenému vyšetření,
ošetření nebo léčení se poskytne jen jednomu z rodinných příslušníků na nezbytně
nutnou dobu, nejvýše však na 1 den, byl-li doprovod nezbytný a uvedené úkony
nebylo možno provést mimo pracovní dobu:
·
s
náhradou mzdy nebo platu, jde-li o doprovod manžela, druha nebo dítěte, jakož i
rodiče a prarodiče zaměstnance nebo jeho manžela; má-li zaměstnanec nárok na ošetřovné
z nemocenského pojištění, nepřísluší mu náhrada mzdy nebo platu,
·
bez
náhrady mzdy nebo platu, jde-li o ostatní rodinné příslušníky.
2)
Pracovní
volno k doprovodu zdravotně postiženého dítěte do zařízení sociálních služeb
nebo do školy nebo školského zařízení samostatně zřízených pro žáky se
zdravotním postižením s internátním provozem a zpět se poskytne jen jednomu z
rodinných příslušníků, a to s náhradou mzdy nebo platu na nezbytně nutnou dobu,
nejvýše však na 6 pracovních dnů v kalendářním roce.
3)
Pracovní
volno k doprovodu dítěte do školského poradenského zařízení ke zjištění
speciálních vzdělávacích potřeb dítěte se poskytne jen jednomu z rodinných
příslušníků na nezbytně nutnou dobu bez náhrady mzdy nebo platu.
Pro účely tohoto bodu se rodinnými příslušníky rozumí fyzické
osoby uvedené v bodě 7.
i)
Pohřeb
spoluzaměstnance
Pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu
se poskytne na nezbytně nutnou dobu zaměstnancům, kteří se zúčastní pohřbu
spoluzaměstnance; tyto zaměstnance určí zaměstnavatel nebo zaměstnavatel v
dohodě s odborovou organizací.
j)
Přestěhování
Pracovní volno bez náhrady mzdy nebo platu
se poskytne na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na 2 dny při přestěhování
zaměstnance, který má vlastní bytové zařízení; jde-li o přestěhování v zájmu
zaměstnavatele, poskytne se pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu.
Náhrada mzdy nebo platu podle tohoto bodu
přísluší rovněž zaměstnancům uvedeným v § 317 zákoníku práce.
k)
Vyhledání
nového zaměstnání
Pracovní volno bez náhrady mzdy nebo platu
před skončením pracovního poměru se poskytne na nezbytně nutnou dobu, nejvýše
na 1 půlden v týdnu, po dobu odpovídající výpovědní době v délce dvou měsíců.
Ve stejném rozsahu se poskytne pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu před
skončením pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v
§ 52 písm. a) až e) zákoníku práce, nebo dohodou z týchž důvodů. Pracovní volno
je možné se souhlasem zaměstnavatele slučovat.
7. Zaměstnavatel poskytne
odborovým organizacím příspěvek 300,- Kč na člena za rok (25,- Kč za každý i započatý měsíc členství
v odborové organizaci). Příspěvek bude vypočítán vždy k 31. 3.
daného roku za předcházejících 12 měsíců a vyplacen do 1. 7. téhož roku.
8.
Zaměstnancům,
postiženým živelnou pohromou (zničení, poškození, event. vyplavení domu, bytu
apod.), zaměstnavatel poskytne, po projednání s odbory, na nezbytně nutnou
dobu likvidace škod, oprav a úklidu pracovní volno s náhradou mzdy.
Podmínkou poskytnutí volna je doložení postižení příslušným zástupcem
samosprávy (obcí).
6.
Služby pro zaměstnance:
Poskytování dopravních prostředků i ostatních služeb zaměstnanci
dopravním prostředkem společnosti.
Službu lze poskytnout za podmínek:
1.
Zaměstnanec
požádá písemnou formou o poskytnutí slevy za služby dopravním prostředkem na
„Žádance o slevu přepravného pro zaměstnance“. Podepsanou žádost svým
nadřízeným doručí na sekretariát ředitele společnosti, kde bude vedena evidence
žádostí.
Slevu lze poskytnout při
přepravě nákladů zaměstnanci, manželce zaměstnance
a dětem zaměstnance.
Slevu na autobus lze
poskytnout při svatbě nebo úmrtí zaměstnance, manželky
a dětí zaměstnance.
Žádanku při přepravě nákladů
doloží čestným prohlášením, že poskytnutá přeprava je pro výše vyjmenované
osoby.
2.
Za
poskytnutou službu se bude účtovat za ujetý km podle vydaného platného ceníku
schváleného na poradě vedení. Účtovanou cenu lze snížit až o 50%.
O výši poskytnuté slevy rozhodne ředitel společnosti.
3.
Zaměstnavatel,
na základě požadavku zaměstnance, zajistí výhodnější tarif volání
prostřednictvím vlastního operátora mobilních služeb. Možnost využití zvýhodněného volání řeší
směrnice (vnitřní norma) ředitele společnosti.
7.
Stravné a cestovní náhrady
1.
Tuzemské
pracovní cesty
Za
každý kalendářní den pracovní cesty poskytne zaměstnavatel zaměstnanci stravné
podle ustanovení § 163 odst. 1, 2 ZP. V případě souběhu nároku na stravné
(výkon v tuzemské nepravidelné dopravě a výkon v tuzemské pravidelné
dopravě) v jednom kalendářním dni bude poskytována pouze jedna náhrada, a
to náhrada vyšší. Bylo-li zaměstnanci během pracovní cesty poskytnuto jídlo
(snídaně, oběd, večeře) stravné se krátí za každé uvedené jídlo:
a)
o 70 % stravného,
trvá-li pracovní cesta 5-12 hod.
b)
o 35 % stravného,
trvá-li pracovní cesta déle než 12 hod., nejdéle však 18hod.
c)
o 25 % stravného,
trvá-li pracovní cesta déle než 18 hod.
2.
Zahraniční
stravné (podle ustanovení § 170 ZP)
Při zahraniční pracovní cestě
činí základní sazba zahraničního stravného 100% sazby, vyhlašované každoročně
Ministerstvem financí, a to pro všechna střediska akciové společnosti.
Zahraniční stravné přísluší
zaměstnanci, jestliže doba strávená mimo území ČR trvá v kalendářním dni déle
než 18 hodin.
Trvá-li
tato doba déle než 12 hodin, nejvýš však 18 hodin, poskytuje se zahraniční
stravné ve výši dvou třetin této sazby.
Trvá-li tato doba 12 hodin a
méně, avšak alespoň 1 hodinu, poskytuje se zahraniční stravné ve výši
jedné třetiny této sazby.
Trvá-li
doba strávená mimo území ČR méně než 1 hodinu, zahraniční stravné se neposkytuje.
Doby strávené mimo území ČR,
které trvají 1 hodinu a déle při více zahraničních pracovních cestách
v jednom kalendářním dni, se pro účely zahraničního stravného sčítají.
Bylo-li
zaměstnanci během zahraniční pracovní cesty poskytnuto bezplatné jídlo,
základní sazba zahraničního stravného se snižuje za každé bezplatné jídlo až
o hodnotu:
d)
70% u třetinové
výše základní sazby zahraničního stravného
e)
35% u
dvoutřetinové výše základní sazby zahraničního stravného
f)
25% u základní
sazby zahraničního stravného
Za nařízenou pracovní cestu do zahraničí (Německo, Francie, Dánsko,
Anglie) v HS 130, může ředitel
společnosti v den pracovního volna, v den pracovního klidu a ve
svátek schválit navýšení denního stravného až o 20%.
3. Zaměstnavatel určí předem podmínky pracovní cesty:
a) dobu,
b) místo nástupu a ukončení
cesty,
c) místo plnění pracovních
úkolů,
d) způsob dopravy a ubytování.
Pravidelné pracoviště.
Není-li v pracovní smlouvě sjednáno pravidelné
pracoviště pro účely cestovních náhrad, platí, že pravidelným pracovištěm je
místo výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě. Jestliže je však místo výkonu
práce sjednáno šířeji než jedna obec, považuje se za pravidelné pracoviště
obec, ve které nejčastěji začínají cesty zaměstnance za účelem výkonu
práce.(adresa bydliště zaměstnance). Pravidelné pracoviště pro účely cestovních
náhrad nesmí být sjednáno šířeji než jedna obec.
Použije-li zaměstnanec na žádost zaměstnavatele silniční motorové vozidlo, s
výjimkou vozidla poskytnutého zaměstnavatelem, přísluší mu za každý 1 km jízdy
základní náhrada a náhrada výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu (dle platné
vyhlášky Min. práce a sociálních věcí).
8.
Zdravotní péče:
1.
Zaměstnanec je
povinen se podrobit podle ustanovení § 106 ZP posouzení zdravotní způsobilosti
k práci preventivním pracovnělékařským prohlídkám (vstupní,
výstupní, periodické, mimořádné).
Zaměstnavatel zajistí:
a) odeslání zaměstnanců k preventivním pracovnělékařským
prohlídkám smluvními lékaři,
b)
pro zaměstnance
závodní preventivní pracovnělékařskou péči formou uzavřené
smlouvy se smluvními lékaři na jednotlivých pracovištích.
Prokázané
výdaje od smluvního lékaře na závodní preventivní pracovnělékařskou
péči uhradí zaměstnavatel.
2.
Preventivní pracovnělékařské
prohlídky jsou uznány, pouze pokud jsou provedeny smluvními lékaři.
3.
Pro zaměstnance
vysílané do oblastí epidemiologicky závažných, tropických nebo jinak zdravotně
obtížných, zabezpečí zaměstnavatel preventivní pracovnělékařskou
zdravotní péči specializovaným regionálním zdravotnickým zařízením.
9.
Připojištění na cesty do
zahraničí
Pro
zaměstnance, kteří jsou vysíláni na zahraniční pracovní cestu, uzavře
zaměstnavatel připojištění na jméno zaměstnance. Finanční náklady spojené
s uzavřením připojištění jsou hrazeny zaměstnavatelem
Cestovní
pojištění na opakované cesty (dále jen pojištění)
1.
Zaměstnavatel
sjedná pro zaměstnance, kteří pravidelně cestují do zahraničí pojištění. Řidiči
nákladní a osobní dopravy obdrží asistenční kartu.
Ostatní
zaměstnanci, kteří vyjíždí na zahraniční pracovní cesty nepravidelně, jsou
pojištěni zaměstnavatelem pouze na danou pracovní cestu.
2.
Vedoucí, který vysílá
zaměstnance na pracovní cestu do zahraničí, zajistí uzavření (zrušení)
pojištění u referenta BOZP.
3.
Plnění z pojistné
události bude poskytováno pojišťovnou přímo pojištěnému zaměstnanci, a tím jsou
uhrazeny jeho nároky vůči zaměstnavateli v souvislosti s léčebnými náklady v
zahraničí při služební cestě. Zaměstnavatel nebude hradit náklady vzniklé za
lékařskou péči, která byla zapříčiněna prokazatelným požitím alkoholu nebo
jiných omamných prostředků.
4.
Zaměstnanci,
kteří mají uzavřené pojištění a kteří ukončí pracovní poměr v ČAD Blansko
a.s. před uplynutím platnosti pojištění jsou povinni asistenční kartu vrátit
zaměstnavateli.
10. Osvědčení profesní způsobilosti
Zaměstnavatel hradí řidičům poplatek za opakované
školení profesní způsobilosti.
11. Úhrada nákladů na nákup vybavení (zařízení), úhradu pracovnělékařských
vyšetření apod., které musí zaměstnanec mít dle platné legislativy
Zaměstnavatel se zavazuje uhradit stávajícím
zaměstnancům náklady:
1.
Za vydání
paměťové karty řidiče (umožňující obsluhu digitálního tachografu), kterou musí
být řidič vybaven podle § 100, písm. a), zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
2.
Za dopravně
psychologické vyšetření řidičů podle § 87, písm. a), zákona
č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů (tato vyšetření jsou považována za součást pravidelných pracovnělékařských
prohlídek.
U nově
nastupujících zaměstnanců (řidičů) bude vyžadováno předložení platné paměťové
karty a absolvování psychologického vyšetření (jako jednoho z podkladů pro
provedení vstupní pracovnělékařské prohlídky).
Zaměstnavatel
se zavazuje uhradit pouze náklady za vydání karty/posudku, ne náhradu mzdy.
12. Pojištění odpovědnosti
V souladu
se ZP odpovídá zaměstnanec zaměstnavateli za škodu, kterou způsobil porušením
povinností při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi.
Výše způsobené škody často přesahuje výdělkové možnosti zaměstnance, proto a.
s. požaduje po zaměstnancích uzavřít s pojišťovnou dle vlastního výběru
„Smlouvu
o pojištění odpovědnosti za škody způsobené při výkonu povolání.“
ČAD
Blansko a.s. má uzavřenou pojistnou smlouvu (pojištění odpovědnosti za škodu
způsobenou zaměstnavateli při výkonu povolání) za výhodných pojistných podmínek
a zaměstnanci tak mají možnost si pojištění prostřednictvím zaměstnavatele
sjednat.
Výše
ročního pojistného se odvíjí od zařazení zaměstnance do rizikové skupiny (řidič
z povolání a ostatní), limitu pojistného plnění a dále územní platností
(ČR nebo celý svět).
Limit
plnění je omezen výší 4,5násobku hrubé mzdy zaměstnance. Spoluúčast na
pojistném plnění je nastavena na 10 %.
Platba
pojistného je prováděna měsíčními srážkami ze mzdy. Zaměstnanci, kteří nemohou
mít prováděny srážky ze mzdy, uhradí roční pojistné na pokladně společnosti.
Při
navýšení platby pojistného budou zaměstnanci neprodleně informováni
IV. Mzdová oblast
1.
Úvodní ustanovení
Zaměstnancům
přísluší za vykonanou práci mzda, stanovená v této Kolektivní smlouvě a
jejich přílohách.
Mzda
se poskytuje podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, podle
obtížnosti pracovních podmínek, podle pracovní výkonnosti a podle dosahovaných
pracovních výsledků.
2.
Základní pojmy
Mzda
je peněžité plnění a plnění peněžité hodnoty (naturální mzda) poskytované
zaměstnavatelem zaměstnanci za práci.
3.
Kategorie odměňování
zaměstnanců
Mezi
zaměstnavatelem a zaměstnancem je sjednávána hodinová nebo měsíční smluvní či
tarifní mzda, uvedená v této KS a jejich přílohách. Zaměstnanci jsou
zařazeni do pracovních kategorií:
·
náměstci
společnosti (o zařazení do této kategorie rozhoduje vedení společnosti a
majitel) - smluvní mzda,
·
ředitel
společnosti a vedoucí náměstci jsou odměňováni výhradně na základě manažerských
smluv a nepodléhají dohodám s odbory o tarifní výši mezd,
·
dělnické
kategorie - smluvní mzda,
·
opraváři - smluvní mzda,
·
ostatní dělníci
- smluvní mzda,
·
THP -
smluvní mzda,
·
řidiči nákladní
dopravy - smluvní mzda
·
řidiči autobusové
dopravy - tarifní hodinová mzda,
4.
Katalog kvalifikačních
požadavků:
Všeobecná účtárna:
-
schopnost řídit malou
skupinu zaměstnanců
-
vzdělání
– ekonomický směr
referent účetní |
vedoucí účetní |
ÚS/4 Sk.p. 5 |
ÚS/6 Sk.p. 6 |
Finanční účtárna:
-
bezúhonnost
-
odpovědnost
a soustředěnost při manipulaci s hotovostí
-
vzdělání
ekonomického směru
referent
finančník |
vedoucí
ekonomický referent |
ÚS/6 Sk.p. 5 |
V/2, ÚS/6 Sk.p. 6 |
Personální a mzdová účtárna
-
orientace
v Zákoníku práce
-
vzdělání
v sociálně právní oblasti
-
vzdělání
ve mzdové oblasti
personalista |
mzdová účetní |
ÚS/4 Sk.p. 5 |
ÚS/4 Sk.p. 5 |
Sekretariát
-
praxe
sekretářky
-
psaní
na stroji, PC
-
organizační
schopnosti
-
znalost
cizího jazyka ( A, N )
-
znalost
archivní činnosti
sekretářka-archivář |
ÚS/2 Sk.p. 3 nebo 4
(odborné ekonomické práce) |
.
Provozní mistr technický
-
praxe
v oboru 10 roků
-
řidičský
průkaz ( D )
-
schopnost
samostatně diagnostikovat závadu na vozidle
-
ovládat
předpisy související s provozem silničních motorových vozidel
-
orientace
v Zákoníku práce
provozní mistr
technický |
ÚS/6 Sk.p. 5 |
Správce informačního systému
-
praxe
správce sítě, případně IS ( informační systém )
-
znalost
operačního systému Windows NT
-
schopnost
samostatně se vzdělávat v oboru
-
znalost
běžných kancelářských programů
-
znalost
jazyka A
správce
informačního systému |
V/2, ÚS/6 Sk.p. 7 |
BOZP
-
praxe
v oboru BOZP
-
orientace
v pojišťovnictví
-
orientace
v platné legislativě BOZP
referent BOZP |
ÚS/6 Sk.p. 6 |
ND – dispečer MKD
-
znalost
jazyka N nebo A
-
praxe
v oboru 5 r.
-
znalost
problematiky celního zákona
-
organizační
schopnosti
ND – odborný fakturant, referent
-
znalost jazyka N nebo A
-
praxe v oboru 3 r.
-
znalost problematiky celního
zákona
-
organizační schopnosti
Přepravní pokladna
-
bezúhonnost
-
odpovědnost
a soustředěnost při manipulaci s hotovostí
referent osobní
dopravy |
ÚS/2 Sk.p. 4 |
OD - dispečer
-
znalost
předpisů týkající se silniční dopravy
-
odpovědnost
při manipulaci s hotovostí
-
částečná
znalost jazyka A nebo N
dispečer OD |
ÚS/6 Sk.p. 5 |
Vedoucí opraven a metrologie
-
přirozená
autorita
-
zodpovědnost
za svá rozhodnutí v rámci své kompetence
-
znalost
platných technických norem v dopravě a v opravárenství
-
organizační
schopnosti
-
znalosti
v oboru metrologie
vedoucí opraven
a metrologie |
ÚS/6 Sk.p. 5 |
Technické služby
-
odborná
způsobilost v elektrotechnice
-
orientace
v technických normách ( vodní a
odpadového hospodářství,
-
stavební
zákon )
-
organizační
schopnosti
-
minimum
právních znalostí
-
znalost
technologických postupů při stavební a všeobecné údržbě
Vedoucí ČS
-
schopnost
řešit neshody se zákazníkem
-
příjemné
vystupování
-
praxe
v obchodní činnosti
-
bezúhonnost
-
schopnost
řídit kolektiv
-
orientace
v nabídce dodavatelů
vedoucí
střediska služeb |
ÚS/6 Sk.p. 5 |
Skladové hospodářství
-
vyučen
v oboru automechanik, nebo jiný příbuzný obor ( muži )
-
vzdělání
ekonomického směru
-
odpovědnost
a soustředěnost při manipulaci s hotovostí
-
samostatné
rozhodování v rámci své kompetence
dělník ve
skladě |
vedoucí MTZ -
účetní |
Sk.p. 4 |
ÚS/4 Sk.p. 5 |
Obsluha čerpací stanice
-
vyučen
v oboru automechanik, nebo jiný příbuzný obor ( muži )
-
vyučená
v oboru prodavačka ( ženy )
-
příjemné
vystupování
-
samostatné
rozhodování v rámci své kompetence
-
práce
v nepřetržitém provozu ( 12 hod. směna )
-
bezúhonnost
obsluha ČS |
Sk.p. 4 |
Řidiči smv – MKD
-
vyučen
v oboru automechanik, nebo příbuzný obor
-
řidičský
průkaz skupiny C, E
-
praxe
2 roky s vozidly s hmotností nad 10 tun a půl roku na návěs.
soupravách
-
zdravotní
způsobilost včetně psychologického vyšetření
-
školení
-
znalost
jazyka N nebo A
-
bezúhonnost
-
znalost
celních předpisů
-
výpis
z karty řidiče
řidič smv |
Sk.p. 3 |
Řidiči smv – OD
-
vyučen
v oboru automechanik, nebo příbuzný obor
-
řidičský
průkaz D
-
zdravotní
způsobilost včetně psychologického vyšetření
-
bezúhonnost
-
odpovědnost
při manipulaci s Kč
-
výpis
z karty řidiče
Opravář smv, autoelektrikář,
autoklempíř, prac. pneuservisu
-
vyučen
v oboru
-
praxe
2 roky
-
dle
vykonávané funkce odborné přezkoušení
-
svářečské
zkoušky
-
řidič
referent
-
jeřábník,
vazač, zdvihací zařízení
-
řidič
motorových vozíků
opravář smv |
Sk.p. 2 – 5/ dle praxe. |
Recepční stř. SQUASH
-
vyučen
v oboru prodavač
-
příjemné
vystupování
-
samostatné
rozhodování
-
bezúhonnost
-
organizační
schopnost
recepční stř. SQUASH |
Sk.p. 3 |
Vedoucí
autoškoly.
-
učitelské
oprávnění „velké“ (úplné učitelské oprávnění pro výuku a výcvik)
-
věk
min. 24 let
-
3
roky vlastnění řidičského oprávnění dle skupiny
-
ukončené
střední vzdělání zakončené maturitní zkouškou
vedoucí autoškoly |
ÚS/3 Sk.p. 5 |
5.
Tarifní tabulky:
6.
řidiči autobusové
dopravy (5. SP) |
110,- / hod |
Nejnižší úroveň zaručené mzdy a podmínky pro její
poskytování upravené v zákoně č. 262/2006 Sb. a nařízení vlády č. 567/2006 Sb.
ve znění pozdějších předpisu se vztahují i na zaměstnance jejichž mzda je sjednána
v této kolektivní smlouvě, není-li
aktuální znění KS pro zaměstnance finančně výhodnější. Předchozí věta má
přednost před ostatními ustanoveními této kolektivní smlouvy.
7.
Zásady přiznání tarifní
a smluvní mzdy - mzdový předpis
1.
Mzdový předpis
vychází ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, (dále ZP).
2.
Pravidla pro
odměňování se vztahují na všechny zaměstnance bez ohledu na charakter
pracovněprávního vztahu k zaměstnavateli včetně případů odměňování
činností vykonávaných na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr
(podle § 74 a násl. ZP).
3.
Zaměstnancům
přísluší za vykonanou práci mzda nebo odměna z dohod podle její
složitosti, odpovědnosti a namáhavosti a podle obtížnosti pracovních
podmínek. Poskytování mzdy nebo odměny z dohod podle tohoto mzdového
předpisu odpovídá zajišťovaným činnostem, systemizaci pracovních míst
a struktuře zaměstnanců.
4.
Zaměstnanec je
odměňován na základě sjednaného druhu práce, v souladu s platným
funkčním schématem a systemizací pracovních míst, podle ustanovení katalogu
manuálních profesí nebo katalogu příkladů prací v TH funkcích,
podle plnění kvalifikačních požadavků a podle pracovních výsledků.
5.
Pravidla pro
odměňování platí pro přiznávání základních měsíčních a hodinových
základních mezd nebo odměn z dohod a dalších mzdových složek – příplatků,
výkonnostních odměn, prémií, mimořádných a ostatních odměn atd.
6.
Za mzdu se
nepovažuje plnění poskytované podle zvláštních předpisů v souvislosti
se zaměstnáním, zejména náhrady mzdy, odstupné, cestovní náhrady, odměny
za pracovní pohotovost.
8. Garance nárůstu
mezd:
1. Pro rok 2018 došlo k navýšení mezd pro řidiče nákladní dopravy
a to od 1. 9. 2017 v souladu
s KS 2015-2018 v úplném znění platném od 1. 4. 2017 včetně dodatku č.
1 platného od 1. 9. 2017.
2. Pro rok 2018 došlo k navýšení mezd pro řidiče osobní dopravy v
souladu s nařízením vlády č. 286/2017 Sb a KS
2015-2018 v úplném znění platném
od 1. 4. 2017 včetně dodatku
č. 1 platného od 1. 9. 2017.
3. U zaměstnanců
se smluvní mzdou došlo k navýšení
mzdy od 1. 1. 2018.
4. V roce
2019 až 2020 bude uplatněna valorizační
doložka u všech kategorií zaměstnanců a meziroční nárůst se bude odvíjet od
výše inflace předchozího roku, vyhlášené Českým statistickým úřadem, navýšené o
2 %. Vzhledem k termínu zveřejnění výše inflace bude úprava mezd
zaměstnanců realizována vždy od 1. dubna daného roku. Toto ustanovení platí,
pokud od 1.1. daného roku nedojde k navýšení z titulu nařízení vlády
nebo Vyšší kolektivní smlouvy, které bude vyšší než výše uvedený valorizační
koeficient.
5.
Pro rok 2020 bude zahájeno jednání o valorizaci mezd před
dubnem 2020.
9.
Nezaručená část mzdy –
prémie
1.
Zaměstnanec má možnost
na nepřiznání odměn podat stížnost dle bodu VII této KS a požadovat zdůvodnění
krácení či nepřiznání odměn.
2.
Nezaručenou částí
mzdy pro zaměstnance všech pracovních kategorií je měsíční nezaručená část mzdy
vyplácena ze mzdových nákladů společnosti. Jedná se o kolektivní odměnu
(prémii) pro divizi nebo středisko, jejíž částka k rozdělení je stanovována
měsíčně.
Výpočet kolektivní nezaručené mzdy je proveden podle
sazeb stanovených pro zaměstnance v jednotlivých kategoriích Vedoucí náměstci
rozhodují a jsou odpovědni za objektivní přiznávání odměn (prémií) k výplatě na
jednotlivé zaměstnance.
Výši
měsíční částky kolektivní nezaručené mzdy k rozdělení schvaluje měsíčně ředitel
společnosti.
Divize může čerpat měsíčně odměny (prémie) jen do stanovené
výše.
Nerozdělený zůstatek měsíční kolektivní odměny
(prémie) se převádí k rozdělení do následujícího měsíce, ale pouze v rámci
kalendářního roku. Nerozdělený zůstatek k 31. prosinci nelze převádět k
rozdělení do následujícího kalendářního roku.
Pravidla
pro stanovení částek Kč měsíčních kolektivních nezaručených mezd
k rozdělení:
1.
Kolektivní
nezaručenou část mzdy vypočítanou dle výše uvedených kritérií je možné na
základě rozhodnutí ředitele společnosti navýšit o konkrétní částku Kč, určenou
k jednorázové odměně pro jmenovité zaměstnance za plnění mimořádných úkolů.
2.
Vedení
společnosti má možnost, po projednání s odbory, měnit výši kolektivní
nezaručené mzdy v souvislosti s aktuální ekonomickou situací společnosti.
3.
Hodnocení
vedoucích manažerů divizí provádí ředitel společnosti, hodnocení zaměstnanců
divize provádí vedoucí manažer příslušné divize.
4.
Při rozdělení na
jednotlivce je celý objem k dispozici vedoucímu náměstkovi, který rozdělení
provádí podle plnění přidělených pracovních úkolů, maximální výše prémie
přísluší zaměstnanci za předpokladu, že v daném měsíci odpracoval celý
časový fond a nebyly důvody pro krácení prémií uvedené v tomto bodě.
Pravidla
pro stanovení částek Kč měsíčních kolektivních nezaručených mezd k rozdělení:
1.
Zaměstnancům je
přiznána měsíční nezaručená mzda takto:
řidiči
autobusové dopravy 9 % z tarifní mzdy
řidiči nákladní dopravy do
Kč 2 500,--
dělníci ČS do
Kč 2 300,--
Opravářům
a ostatním dělníkům je měsíční nezaručená mzda stanovena individuálně.
Stanovená výše nezaručené mzdy je součástí dohody o
mzdě.
U zaměstnanců THP tvoří nezaručená část mzdy 30%
měsíční smluvní mzdy.
Zaměstnanec
THP může ovlivnit její výši úsporou nákladů a také zvýšením tržeb dle kritérií
stanovených individuálně v dohodě o mzdě, která je součástí pracovní
smlouvy.
Zaměstnancům
zastupujícím nepřítomného zaměstnance může být vyplacena odměna na návrh
vedoucího náměstka a souhlasu ředitele společnosti až do 100 % nezaručené části mzdy zastupovaného.
Mimořádné,
jednorázové navýšení odměny u konkrétních zaměstnanců nebo pracovišť lze
provádět na základě rozhodnutí ředitele společnosti (odměny za mimořádné
pracovní výsledky apod.)
Stanovení
výše kolektivní nezaručené mzdy k rozdělení pro příslušnou divizi a kategorii zaměstnanců se provádí
měsíčně. Vypočtenou částku schvaluje ředitel společnosti. Částky Kč jsou
měsíčně aktualizovány (podle počtu zaměstnanců, změn jejich mzdového zařazení,
výše mzdových tarifů a smluvních mezd).
Do výpočtu částky se nezahrnuje doba za neodpracovaný čas kolektivu.
Částka kolektivní prémie pro stř. 320 nebude z důvodu absence krácena.
2.
V případě
nedodržování zákonných (právní předpisy vztahující se k vykonávané práci)
a smluvených (interní předpisy zaměstnavatele) povinností, s nimiž byli zaměstnanci
seznámeni, může být nezaručená mzda krácena, případně nemusí být přiznána
vůbec.
Jedná se zejména o:
a)
Nedodržování
předpisů na ochranu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, předpisů požární
ochrany, předpisů na ochranu životního prostředí, dopravních předpisů.
b)
Nedodržování a
nevyužívání pracovní doby, neplnění pracovních povinností.
c)
Nehospodárné
zacházení se svěřenými prostředky (materiální, finanční, know-how), včetně
jejich neoprávněného používání.
d)
Nezabezpečení svěřeného
majetku proti zcizení a užití neoprávněnou osobou.
e)
Nepoužívání
přidělených OOPP, nedodržování ústrojové kázně.
f)
Nedodržování zákazu
kouření, požívání alkoholických nápojů a jiných návykových látek.
g)
Porušení zjištěná
při provádění kontrolní činnosti externími subjekty (státními orgány).
U řidičů dále:
a) Nedodržování sociálních předpisů (dob řízení,
bezpečnostních přestávek, dob odpočinku).
b) Nesprávná obsluha tachografu, nesprávná manipulace
s digitální kartou a
záznamovým listem.
c) Odstavování a parkování vozidel na neschválených
místech, neoprávněná jízda s vozidlem.
d) Porušení
zákazu přibrat k jízdě cizí osobu bez souhlasu zaměstnavatele.
e)
Nedodržování
„Metodiky přístupu k organizačnímu a technickému provozu“ (osobní
doprava).
10. Osobní ohodnocení
Zaměstnancům
dělnických kategorií s výjimkou řidičů autobusové dopravy lze přiznat
osobní ohodnocení
O
výši osobního ohodnocení zaměstnanců v opravně, ČS OMV, řidičů nákladní
dopravy rozhoduje vedoucí náměstek příslušné divize a schvaluje ředitel
společnosti.
Výše
osobního ohodnocení je součástí dohody o mzdě; je uloženo na personálním
oddělení a zaměstnanec je seznámen se způsobem vlastního hodnocení. Bez písemného dokladu nelze osobní
ohodnocení proplácet.
Přiznané osobní ohodnocení lze snížit,
případně odejmout ze závažných důvodů.
Případné
snížení nebo odnětí přiznaného osobního ohodnocení může provést ředitel
společnosti. Opatření s odůvodněním musí být provedeno písemně a doručeno
zaměstnanci, jehož se týká před účinností tohoto opatření.
Osobní
ohodnocení je započítáno do hrubé mzdy pro účel zjišťování průměrného výdělku.
Výše
osobního ohodnocení je určena hodinovou sazbou Kč za odpracovaný čas a je
v rozpětí od 0,- Kč/hod. do 20,- Kč/hod. (zúčtováno měsíčně se mzdou).
Stanovené osobní ohodnocení je individuální dle níže uvedených kritérií a je
platné po dobu 6 měsíců (vždy k 1. 4. a k 1. 10. kalendářního roku).
Po uplynutí této doby může vedoucí náměstek přehodnotit příslušná kritéria a
stanovit novou výši osobního ohodnocení.
Osobní
ohodnocení zaměstnanců v opravně a ČS OMV
Kritéria osobního ohodnocení:
·
odborné znalosti 15 %
·
délka odborné
praxe 10
%
·
osobní schopnosti
a vlastnosti (iniciativa, svědomitost, spolehlivost, přesnost, samostatnost,
pracovní morálka) 35
%
·
dlouhodobá
výkonnost 25
%
·
dlouhodobá
zaměstnanost 15
%
Osobní
hodnocení řidičů nákladní dopravy
Kritéria osobního ohodnocení:
1 |
Pracovní
aktivita, flexibilita, samostatnost, pracovní morálka |
15 % |
2 |
Kvalita
prováděných přeprav (přesnost, spolehlivost dle instrukcí dispečera) |
15 % |
3 |
Vystupování
u zákazníka, ustrojenost řidiče |
5 % |
4 |
Schopnost
se domluvit v zahraničí (angličtina, němčina) |
10 % |
5 |
Vyplňování
DZVV, archivace tach. koleček, včasné odevzdávání
vyúčtování |
5 % |
6 |
Péče o
vozidlo, čistota vozidla, tech. stav vozidla apod. |
15 % |
7 |
Jízdní
výkonnost (najeté km, počet provedených přeprav) |
15 % |
8 |
Předcházení
vzniku závad (kontrola zboží na nakládce, BOZP, AETR, CMR) |
5 % |
9 |
Dlouhodobost
zaměstnání ve firmě ČAD |
15 % |
U bodu 9 0-2 roky zaměstnání
5 %
3-5 roků zaměstnání 10 %
5a více roků zaměstnání 15 %
11. Splatnost mzdy
Mzda
je splatná po vykonání práce, a to nejpozději v následujícím kalendářním
měsíci. Mzda se vyplácí vždy k 15. dni v měsíci. Pokud tento den
vyjde na den pracovního klidu nebo pracovního volna, pak se vyplácí vždy
v den před dnem pracovního klidu nebo volna.
Mzda
se vyplácí zaměstnanci v českých korunách, bezhotovostním převodem na účet
zaměstnance. Mzda bude převedena nejpozději v den, který připadá na
výplatní termín.
Při
měsíčním vyúčtování mzdy je společnost povinna vydat zaměstnanci písemný doklad
obsahující údaje o jednotlivých složkách mzdy a o provedených srážkách.
12. Záloha na mzdu
Zaměstnancům
v hlavním pracovním poměru v plném úvazku bude vyplácena záloha na
mzdu.
Záloha
bude vyplácena do 2. pracovního dne v měsíci na účet zaměstnance ve výši
Kč 5 000,--.
Záloha
na mzdu se nebude vyplácet zaměstnancům, kteří mají srážky ze mzdy prováděné na
základě soudního rozhodnutí (exekuce, výživné) a zaměstnancům, kteří
v kalendářním měsíci z důvodu neplacené absence odpracovali pouze
část měsíce (nástupy, odchody, nemoc, neplacené volno apod.)
Mimořádně
lze zaměstnanci poskytnout zálohu na mzdu před řádným výplatním termínem.
Mimořádnou zálohu schvaluje na návrh náměstka příslušné divize ředitel společnosti.
O
mimořádnou zálohu může požádat zaměstnanec i před nástupem na řádnou dovolenou,
je-li předpoklad, že vyplacená záloha minimálně pokryje následnou platbu za
tuto čerpanou dovolenou.
13. Mzdové formy
Ve
společnosti je uplatněna tarifní hodinová mzda jako základní forma mzdy.
V odůvodněných případech může být pro pracovní kolektiv (středisko)
stanovena i úkolová forma mzdy.
14. Mzdové příplatky
1.
Mzda nebo
náhradní volno za práci přesčas
Za dobu práce přesčas přísluší zaměstnanci dosažená
mzda, zvýšená o 25% průměrného výdělku dle pracovního zařazení, pokud se
zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodli na poskytnutí náhradního volna za
přesčasovou práci.
Neposkytne-li zaměstnavatel zaměstnanci náhradní volno
v době 3 kalendářních měsíců po výkonu práce přesčas nebo v jinak
dohodnuté době, přísluší zaměstnanci k dosažené mzdě příplatek.
2.
Mzda za práci v
sobotu a v neděli
Zaměstnancům, kteří pracují v sobotu a neděli,
poskytne zaměstnavatel příplatek ve výši 30% jeho průměrného výdělku. V případě
souběhu práce ve svátek a o sobotách a nedělích přísluší zaměstnanci oba
příplatky.
3.
Mzda za práci
v odpolední směně
Za práci v odpolední směně, u níž jsou odpracovány alespoň 4,5 hod. v době
od 14.00 do 22.00 hod., bude poskytován příplatek ve výši Kč 2,-- za
odpracovanou hodinu.
4.
Příplatek pro
řidiče OD v částce Kč 10,-- za jízdu s přívěsem na přepravu kol.
Celková částka za měsíc je násobkem sazby a počtu
odjetých spojů s přívěsem v měsíci.
5.
Příplatek pro
řidiče ND v částce Kč 90,-- za přepravu na trase Pelhřimov – Počátky a
zpět a Pelhřimov – Humpolec a zpět.
Celková částka za měsíc je násobkem sazby a počtu
přeprav na uvedené trase v měsíci.
6.
Příplatek pro
řidiče ND v částce Kč 300,- /den za práci na vozidle TATRA. Doprava je
zajišťována převážně v rámci areálu Agrostroje Pelhřimov a.s. na adrese U
Nádraží 1967, 393 12 Pelhřimov nebo výjimečně dle potřeby i mimo areál závodu.
Celková
částka za měsíc je násobkem sazby a počtu dní práce na vozidle TATRA
v měsíci.
7.
Příplatek pro
řidiče OD v částce Kč 10,-- za jednu směnu. Příplatek náleží řidiči, který
pracuje ve směnném provozu (ranní a odpolední směna).
8.
Příplatek pro
řidiče OD v částce Kč 25,-- za směnu. Příplatek náleží řidiči, který
provádí výkon v noční době (od 22.00 – 6.00 hodin) v turnusovém
rozpisu směn, který je limitován Nařízením vlády č. 589/2006 Sb., kterým se
stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců
v dopravě.
9.
Příplatek pro
řidiče ND v částce Kč 40,- /hod. za práci na vozidlech v režimu Agroexpres (pobočka Pelhřimov).
Celková
částka za měsíc je násobkem sazby a hodin práce na vozidlech Agroexpres.
10.
Příplatek ke mzdě
za práci ve ztíženém pracovním prostředí:
Při
rozdělení směny nebo výkonu práce zaměstnavatelem, které v souhrnu činí alespoň
90 minut, jestliže je v době přerušení výkonu práce pro zaměstnance nedostupné
jeho obvyklé společenské prostředí a sociální zázemí, nebo je jejich dostupnost
značně ztížena, nebo je ztížena ochrana místa, ve kterém musí zaměstnanec dobu
přerušení práce trávit, před klimatickými a jinými nepříznivými vlivy je
poskytnuta, výše příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí při
rozdělení směny nebo výkonu práce podle § 6 odst. 2 písm. l) a činí nejméně 10
% základní hodinové sazby minimální mzdy stanovené v § 2 a § 5 odst. 1 za
hodinu práce odpracovanou v rozdělené směně nebo při rozděleném výkonu práce.
11.
Odměna za čekání
mezi spoji
a. Za každou celou hodinu doby čekání mezi spoji přísluší
členu osádky autobusu podle § 2 písm. a) odměna nejméně ve výši 90 % hodinové
sazby nejnižší úrovně zaručené mzdy stanovené pro pátou skupinu prací. Doby
čekání mezi spoji se pro účely stanovení odměny v kalendářním měsíci sčítají.
b. Za dobu čekání mezi spoji náleží členu osádky autobusu
v linkové osobní dopravě odměna podle § 9a) NV 589/2006 Sb. za čekání členům osádky
autobusů
c.
d. Dle § 19b) NV 589/2006 Sb. se přiznává odměna
v linkové osobní dopravě. Tato skupina zaměstnanců je vymezena § 2 písm. e)
Členové osádky autobusu v linkové osobní dopravě, kterými jsou řidiči,
pomocníci řidiče a průvodčí, u které délka žádného ze spojů nepřesahuje 50 km
(dále jen "člen osádky autobusu v linkové osobní dopravě"); za tohoto
zaměstnance se nepovažuje člen osádky autobusu podle písmene d).
12. Příplatek pro řidiče MHD (stř.
230, 240) ve výši Kč 5,-- za každou odpracovanou hodinu. Příplatek pro
řidiče MHD je dále rozšířen o vzor č. 38 (zajišťující
linku č. 250).
13. Příplatek pro
řidiče OD, kteří budou vyslání na pracovní cestu k zajištění linek
provozovaných společností v kraji Vysočina. Za každý týden vyslání náleží
zaměstnanci odměna v hodnotě Kč 1 000,-- .
15. Odměňování pracovní pohotovosti
1.
Pracovní
pohotovost v NAD
Za
pracovní pohotovost v nepravidelné dopravě osob obdrží řidiči osobní dopravy
mzdu ve výši 75% hodinového mzdového tarifu.
Při
jízdě ve dvou řidičích se z doby, po kterou řidič neřídí vozidlo, započítává do
výkonu 50% této doby. Dalších (zbývajících) 50% je odměňováno jako čekání v
nepravidelné dopravě osob.
2.
Pracovní
pohotovost ostatní
Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci
kategorie D odměna ve výši 30%
průměrného výdělku a zaměstnanci kategorie THP ve výši 30%.
16. Překážky v práci na straně zaměstnavatele
1.
Přísluší náhrada
mzdy dle platných ustanovení ZP.
2.
Pokud je
zaměstnanec povinen podat vysvětlení policii či správnímu orgánu, případně
soudu ve věci nezaviněné mimořádné události (nehoda, napadení, poškození
majetku zaměstnavatele apod.), jedná se o jeho pracovní dobu a přísluší mu
mzda.
17. Průměrný výdělek pro pracovněprávní účely
Výpočet je proveden podle příslušných ustanovení
platného ZP.
18. Společná a závěrečná ustanovení
Nároky
vzniklé před účinností této části kolektivní smlouvy se posuzují podle předpisů
platných v době vzniku nároků.
Vedoucí
pracovníci na všech stupních řízení a všichni zaměstnanci společnosti jsou
povinni dodržovat ustanovení kolektivní smlouvy. Kolektivní smlouva je
k dispozici jak v elektronické podobě, tak v tištěné podobě u
nadřízených zaměstnanců. Odborové organizace pro své členy a zaměstnance
zajistí informování dle svých možností a potřeb.
V.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Pracovní podmínky a pracovní prostředí.
Zaměstnavatel se zavazuje:
1.
V
souladu s obecně závaznými právními předpisy, předpisy akciové společnosti a ostatními opatřeními k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci zabezpečovat všem zaměstnancům podle vykonávané
činnosti pracovní podmínky a pracovní prostředí pro jejich bezpečnou a zdraví
nezávadnou práci a tím docílit snižování ekonomických ztrát v důsledku
pracovních úrazů a dopravních nehod. K tomu je nutno dodržovat právní předpisy
v aktuálním znění.
2.
Návrhy režimů
práce (turnusy, grafikony) a jejich úpravy v průběhu platnosti, které jsou
rozvrhem pracovní doby řidiče, v případě významných změn v předstihu před
jejich schválením a vydáním předkládat odborům k projednání. Práce řidičů bude
vždy organizována v souladu s platnou legislativou.
3.
Předávat záznam o úrazu pojištěnému a při
smrtelném pracovním úrazu pozůstalým.
4.
Bez zbytečného
odkladu ohlásit zástupci odborů vznik pracovního úrazu, smrtelného pracovního
úrazu nebo pracovního úrazu vyžadujícího hospitalizaci zaměstnance a závažnou
nehodovou událost, při níž došlo ke vzniku pracovního úrazu. (Zaměstnavatel
bude poskytovat odborové organizaci podstatné informace o průběhu vyšetřování.
Zástupce odborů bude, v případě zájmu odborů, členem vyšetřovací komise).
Zaměstnavatel poskytne postiženému kopii závěru šetření mimořádné události.
5.
K šetření příčin
a zdrojů vzniku pracovního úrazu, smrtelného pracovního úrazu
a pracovního úrazu vyžadujícího hospitalizaci zaměstnance delší než 5 dnů
přizvat zástupce odborů. Po ukončení šetření zaměstnavatel poskytne odborům
dokumentaci o vyšetřování, pokud s tím bude postižený souhlasit.
6.
Způsob a rozsah
náhrady škody, způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání,
projednat s odborovou organizací a se zaměstnancem bez zbytečného odkladu
ode dne, kdy jsou mu prokazatelně známy všechny příčiny a okolnosti vzniku
úrazu nebo nemoci z povolání.
7.
Zaměstnavatel minimálně 1 krát ročně seznámí
všechny zaměstnance se změnami právních a ostatních předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Obě smluvní strany se zavazují:
1.
provádět 1x ročně
rozbor příčin pracovních úrazů, dopravních nehod a v součinnosti s odbory
stanovovat opatření k odstranění jejich příčin.
2.
provádět 1 x
ročně společnou prověrku všech pracovišť včetně kontrol sociálních zařízení, včetně
kontrol soc. zařízení pro řidiče na koncových stáních. Zjištěné závady je
zaměstnavatel povinen neprodleně odstranit či zadat jejich odstranění odborné
firmě.
3.
ve vzájemné
spolupráci zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci v souladu s platnou
legislativou.
4.
Zaměstnavatel
přijme opatření sledující zvýšení ochrany provozních zaměstnanců vzhledem
k nárůstu kriminality. Zaměstnavatel bude minimálně 1 x ročně vyhodnocovat
přijatá opatření, vyhodnocovat pracovní úrazy způsobené napadením nebo jinou
kriminální činností s tím, že závěry a opatření projedná s odbory.
VI.
Stížnosti a spory
Tato
oblast upravuje řešení stížností a sporů. Jedná se o stížnosti zaměstnanců,
stížnosti odborových organizací, stížnosti ve věci neplnění této KS a vnější
stížnosti, které nejsou podány zaměstnanci.
Zaměstnavatel i odborové organizace povedou všechny
zaměstnance k řešení vzniklých sporů a problémů vždy v rámci
příslušného pracoviště. Objektivní, úplné a ohleduplné (vstřícné)
objasnění každého vzniklého nedorozumění má podstatný vliv na posílení
pozitivních vztahů zaměstnavatele a zaměstnance.
Stížnost podaná zaměstnancem
1.
Zaměstnanec,
který stížnost podává, se obrátí na svého přímého nadřízeného zaměstnance,
pokud není stížnost podávána právě na tohoto zaměstnance. Pokud je stížnost
podávána na přímého nadřízeného zaměstnance, obrátí se zaměstnanec na jeho
nadřízeného zaměstnance.
2.
Podáním stížnosti
ve všech fázích řešení může zaměstnanec pověřit příslušný odborový orgán.
3.
Nadřízený
zaměstnanec, který stížnost obdržel, je povinen stížnost neprodleně projednat,
nejpozději do 7 dnů. Příslušný odborový orgán, který si zaměstnanec vybere,
má právo být přítomen projednávání stížnosti.
4.
Před rozhodnutím o
oprávněnosti stížnosti může proběhnout projednání, kterému musí být přítomny
všechny dotčené strany včetně příslušného odborového orgánu.
Stížnost podaná odborovou
organizací
1.
Odborová
organizace vyrozumí o předmětu stížnosti příslušné pracoviště, kterého
se stížnost dotýká a má právo vyvolat projednání stížnosti za účasti
vedoucího pracovníka a zaměstnance, který stížnost prostřednictvím
odborové organizace podal.
2.
Příslušné
pracoviště je povinno neprodleně, nejpozději do 14 dnů na stížnost
písemně odpovědět.
VII.
Závěrečná ustanovení
1.
Ke změně této
kolektivní smlouvy může dojít jedině na základě vzájemné dohody nebo při změně
právní úpravy.
Návrh
na změnu nebo doplnění může předložit kterákoliv strana s tím, že druhá strana je
povinna odpovědět do 14 dnů od doporučení návrhu smlouvy vždy v předem
dohodnutých termínech.
2.
Pokud dojde
změnou právních předpisů k rozporu mezi ustanovením této kolektivní smlouvy a
novelizovaným právním předpisem nebo k jeho zrušení, je toto ustanovení
neplatné.
3.
Strany se
dohodly, že v případě větších rozporů jako zprostředkovatele ve smyslu zákona o
kolektivním vyjednávání schvalují advokáta JUDr. Františka Polanského, Cejl 62
b, Brno.
4.
Kolektivní
smlouva a její dodatky jsou vyhotoveny ve 4 originálech a přiděleny:
1 x Řas
1x předseda ZO OSD ČAD Blansko a.s.
1x prezident Odborové rady
1 x personální odd.
v elektronické podobě je na požádání
k dispozici všem zaměstnancům